De Inktaap reist het hele land door
Een paar weken terug deden wij enthousiast verslag van ons eerste scholenbezoek bij het Christelijk Lyceum Delft. Er werden levendige discussies gevoerd waar elf juryleden elkaar opvallende passages voorlazen en lastige vraagstukken opperden. En dat allemaal onder het genot van heel veel pepernoten. Kortom, dit smaakte naar meer! Daarom trok team De Inktaap afgelopen week het hele land door om te kijken hoe het er op andere scholen aan toeging. Van Friesland tot de Utrechtse Heuvelrug, van casual boekbespreking tot serieus panel; lees in deze blogpost wat we allemaal hebben meegemaakt.
De Werkplaatsgemeenschap, Bilthoven
In de pauze van de Werkplaatsgemeenschap is er één tafel waar de gesprekken heel geanimeerd zijn. Hier komen Marian Kleverkamp en haar juryleden samen om De menseneter van Tom Hofland te bespreken. Ook (oud)docenten zijn vrijblijvend welkom om aan te schuiven. Met een uiteenlopende PowerPoint als leidraad komt er een enthousiast gesprek tot stand. Details, zoals de lievelingsmuziek van de personages, worden uitgelicht. Wat betekende dit voor de symboliek in het boek? Is Lombard misschien de duivel? De verschillende meningen botsen soms, maar boden meestal meer inzicht: “Ik vind het verrassende boeken en ik vind het leuk dat je ze met elkaar bespreekt. Je krijgt niet alleen jouw mening maar ook die van anderen. Dat is heel leerzaam, zo ontdek je andere manieren om een boek te bekijken.”
Het Montessori Lyceum Amsterdam
Dan de volgende stop van de week: het Montessori Lyceum Amsterdam. Omdat de leerlingen hier alles door elkaar lezen werd het gesprek, geleid door docent Yves Otten, erg gevarieerd. Binnen deze Montessori-aanpak zijn de leerlingen heel vrij om hun eigen tempo te bepalen, zo ziet Otten het graag. In deze sessie werd er ook kritisch gekeken de Nederlandse literatuur op zich. “Ik heb het gevoel dat Nederlandse schrijvers meer willen ingaan op woordkeuze en dingen mooi schrijven”, aldus een van de leerlingen. “In Engelse literatuur is het plot spannender, maar misschien is dat ook mijn leeftijd.” Otten: “Ik wil mede met De Inktaap laten zien dat moderne literatuur leuk is en dat we best wel kunnen concurreren met al die Engelse boeken die tof zijn. De Inktaap lokt leerlingen uit om te praten over boeken.”
Csg Bogerman, Sneek