De Inktaap reist het hele land door

Een paar weken terug deden wij enthousiast verslag van ons eerste scholenbezoek bij het Christelijk Lyceum Delft. Er werden levendige discussies gevoerd waar elf juryleden elkaar opvallende passages voorlazen en lastige vraagstukken opperden. En dat allemaal onder het genot van heel veel pepernoten. Kortom, dit smaakte naar meer! Daarom trok team De Inktaap afgelopen week het hele land door om te kijken hoe het er op andere scholen aan toeging. Van Friesland tot de Utrechtse Heuvelrug, van casual boekbespreking tot serieus panel; lees in deze blogpost wat we allemaal hebben meegemaakt.

 

De Werkplaatsgemeenschap, Bilthoven

In de pauze van de Werkplaatsgemeenschap is er één tafel waar de gesprekken heel geanimeerd zijn. Hier komen Marian Kleverkamp en haar juryleden samen om De menseneter van Tom Hofland te bespreken. Ook (oud)docenten zijn vrijblijvend welkom om aan te schuiven. Met een uiteenlopende PowerPoint als leidraad komt er een enthousiast gesprek tot stand. Details, zoals de lievelingsmuziek van de personages, worden uitgelicht. Wat betekende dit voor de symboliek in het boek? Is Lombard misschien de duivel? De verschillende meningen botsen soms, maar boden meestal meer inzicht: “Ik vind het verrassende boeken en ik vind het leuk dat je ze met elkaar bespreekt. Je krijgt niet alleen jouw mening maar ook die van anderen. Dat is heel leerzaam, zo ontdek je andere manieren om een boek te bekijken.”

Het Montessori Lyceum Amsterdam

Dan de volgende stop van de week: het Montessori Lyceum Amsterdam. Omdat de leerlingen hier alles door elkaar lezen werd het gesprek, geleid door docent Yves Otten, erg gevarieerd. Binnen deze Montessori-aanpak zijn de leerlingen heel vrij om hun eigen tempo te bepalen, zo ziet Otten het graag. In deze sessie werd er ook kritisch gekeken de Nederlandse literatuur op zich. “Ik heb het gevoel dat Nederlandse schrijvers meer willen ingaan op woordkeuze en dingen mooi schrijven”, aldus een van de leerlingen. “In Engelse literatuur is het plot spannender, maar misschien is dat ook mijn leeftijd.” Otten: “Ik wil mede met De Inktaap laten zien dat moderne literatuur leuk is en dat we best wel kunnen concurreren met al die Engelse boeken die tof zijn. De Inktaap lokt leerlingen uit om te praten over boeken.”

Csg Bogerman, Sneek

Later in de week reisden wij af naar het prachtige Sneek om de leerlingen van het csg Bogerman in actie te zien. Elke boekbespreking wordt hier geleid door een afwisselend panel van leerlingen die een presentatie voorbereiden. Dit keer: De menseneter. Terwijl docenten Pytsje Koornstra en Petra de Haan kijken naar onderbouwde argumenten en betrokkenheid, duiken de leerlingen diep deze moderne horrorroman in. Waarom is Lute zo’n passieve pion? En waar staat de sperwer symbool voor? Samen schijnen zij uitgebreid licht op moeilijkheden, thema’s, onderliggende betekenissen, en recensies. Deze grote hoeveelheid verantwoordelijkheid werkt verrassend aanstekelijk: “Eerlijk, ik vind lezen nu best wel leuk. Eerst vond ik er niks aan, maar sinds De Inktaap wel. Ik heb nog nooit zoveel sympathie voor een andere kijk gehad.”

 

Door deze week vol indrukken en meningen kijken we nog meer uit naar de Slotdag. Wij hopen daar alle Inktaapjes te zien.

 

Veel dank aan alle betrokken docenten, het was geweldig om jullie les bij te wonen! Bent u ook jurybegeleider en wilt u dat wij ook bij u op school een sessie komen bijwonen? Mail ons om een afspraak in te plannen.

Nieuws