De Inktaap komt weer langs!
Deze herfst mocht Team De Inktaap terug de schoolbanken in. Op een frisse woensdagochtend keken we mee met Julia Duijvekam en haar 4vwo-klas van het Marecollege in Leiden. Het werd een uiteenlopende les vol goede De Inktaap-tips. We schreven er een kort verslag over.
Al voor de eerste bel klinkt, zitten we netjes achter in het lokaal, om een echte “De Inktaap-les” bij te wonen. Voor ons op tafel ligt W. van Tiemen Hiemstra, één van de drie docentennominaties voor De Inktaap 2025. Dit is het tweede De Inktaap-boek dat de leerlingen samen bespreken.
Met z’n allen
Docent Julia Duijvekam start ál haar lessen met 20 minuten leestijd. Zo krijgen de leerlingen de tijd om vordering te maken in hun boek en begint de les met het kweken van leesplezier. Na het lezen vraagt Julia aan de klas naar wat hen het meeste is bijgebleven van wat ze de afgelopen week hebben gelezen. Bij deze rondvraag steekt niemand een vinger op, maar wordt er vrijuit geantwoord. Zo ontstaat er een laagdrempelige sfeer waarin de leerlingen makkelijker hun (lees)ervaringen kunnen delen. Ook kunnen zij gebruik maken van een bronnenboek, waarin achtergrondinformatie, interessante interviews en kritische recensies rondom De Inktaap-boeken gedeeld worden.
Julia Duijvekam: “Als leerlingen iets achterlopen met het lezen, wordt de boekbespreking in de les een leesinstructie en prikkel om geïnformeerd door te lezen. ‘Spoilers’ zijn op deze manier eigenlijk heel nuttig.”
De Inktaap-boeken zijn op het Marecollege volledig verwerkt in het PTA. Zo is De Inktaap niet alleen onderdeel van het domein leesvaardigheid, maar ook van het domein schrijfvaardigheid. In de eerstvolgende toetsweek schrijven de leerlingen een essay op basis van de thematiek van Kindertrein uit Boedapest en W. De volledige integratie van De Inktaap in het PTA van het Marecollege maakt zowel leerlingen als docenten betrokken bij de te behalen kerndoelen. Er is zelfs een docentenleesclub van De Inktaap-titels!
Elke week lichten de leerlingen opvallende passages en thematiek uit van het boek waar ze op dat moment in lezen. Deze woensdagochtend vragen ze zich net als Olaf en W. af hoe zij zich verhouden tot de toekomstverwachtingen in hun leven. Ook zijn ze nieuwsgierig naar schrijver Tiemen Hiemstra, die ze mogen ontmoeten op de slotdag van De Inktaap 2025. Een leerling zegt: “Mij lijkt die gast van W. echt een chille gozer.”
Scholenbezoeken
Ook vorig jaar ging Team De Inktaap langs bij scholen, om onderzoek te doen naar hoe het programma in de praktijk uitgevoerd en ervaren wordt. Dat beviel zo goed, dat we dit jaar het praktijkonderzoek oppakken, om tips te verzamelen voor deelnemende docenten, ervaringen uit te wisselen en onszelf scherp te houden.
Vorig jaar ontdekten we verschillende behoeften van verschillende soorten lezers binnen het programma. Naar aanleiding hiervan schreven we ondersteunende blogs, met tips over de aanpak van De Inktaap. Hieronder vindt u links naar deze blogs:
- De start van De Inktaap 2025: hoe pakt u het aan?
- De Inktaap-lezersprofielen: De grondige lezer
- De Inktaap-lezersprofielen: De vrije lezer
We danken Julia Duijvekam en haar leerlingen van het Marecollege voor hun hartelijke ontvangst! Bent u ook jurybegeleider en moeten we ook zeker eens bij u op school een sessie komen bijwonen? Neem contact met ons op.