De start van De Inktaap 2025: hoe pakt u het aan?
“De gesprekken die je met je groepje voert en de andere meningen van je medeleerlingen zijn mij het meeste bijgebleven.” – een leerling tijdens de slotdag van De Inktaap 2024.
Als u dit leest is De Inktaap 2025 van start en zijn uw leerlingen lid van de belangrijkste en grootste literaire jongerenjury van heel Nederland! Samen zullen zij bepalen welk boek de prijs wint. Voordat de grote uitreiking plaatsvindt tijdens de slotdag op dinsdag 8 april 2025, moet er eerst nog veel gelezen, besproken en beoordeeld worden.
Tijdens De Inktaap 2025 ontdekken leerlingen verrassende boeken die hen nieuwe perspectieven, bijzondere theorieën en andere belevingswerelden laten ervaren. De drie boeken bieden een ontsnapping uit het dagelijks leven, terwijl ze tegelijkertijd helpen om bewuster deel te nemen aan diezelfde realiteit. Zo leren de Inktaap-juryleden niet alleen de boeken beter kennen, maar ook zichzelf.
Benieuwd naar hoe andere docenten en hun leerlingen de drie fases van lezen, bespreken en beoordelen aanpakken? Lees dan in de twee volgende blogs verder over de verschillende lezersprofielen. De link naar deze blogs is onderaan deze pagina te vinden.
Lezen, bespreken en beoordelen
Het programma van De Inktaap is ingedeeld in drie fasen: lezen, bespreken en beoordelen. In de eerste fase nemen leerlingen gezamenlijk of individueel de boeken tot zich. In de tweede fase gaan zij uitvoerig in gesprek over wat ze hebben gelezen, en in de derde fase wordt er een eindoordeel geveld in de vorm van een slotdebat en/of een juryrapport. Ook leveren alle scholen een scoreformulier in waarmee zij punten uitdelen aan de drie boeken.
Hoe leest u met uw jury?
Er zijn verschillende opties mogelijk voor het indelen van de drie fasen in uw De Inktaap-programma, waarbij er niet één beste manier bestaat. De aanpak kunt u het best af laten hangen van uw juryleden. Zo zijn bij aanvang het leesniveau van uw leerlingen en de grootte van de groep bepalend voor de vormgeving van uw aanpak. Ook zijn de hoeveelheid ingeroosterde tijd en de (eventuele) opname van De Inktaap in het PTA doorslaggevende variabelen. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welke (lees)vaardigheden u wilt stimuleren.
Uw ideale De Inktaap-programma hangt af van:
- Grootte jury
- Leesniveau bij aanvang programma
- Motivatie jury
- Hoeveelheid tijd
- Opname PTA
- Focus op (lees)vaardigheden
Wist u dat op veel scholen leerlingen hun deelname aan De Inktaap inzetten als vervangend onderdeel van hun mondeling? Ook mogen veel leerlingen De Inktaap boeken meenemen in de lijst. Zo integreert u De Inktaap op effectieve wijze in het PTA.
(Lees)vaardigheden die tijdens het programma van De Inktaap getraind worden
- Oordeelvorming en smaakontwikkeling. Uitwisselen van persoonlijke leeservaringen.
🡪 Wat vind ik? - Uitvoerig onderbouwen van oordeel. Reflectie op persoonlijke criteria voor ‘goede’ literatuur.
🡪 Waarom vind ik dit? - Reconstructie van plot en verhaal.
🡪 Welk verhaal wordt er verteld? - Technische en/of stilistische analyse. Verkennen van het literaire mechaniek van een tekst.
🡪 Hoe wordt het verhaal verteld? - Vergroten van sociaalmaatschappelijk bewustzijn en betrokkenheid.
🡪 Hoe verhoudt dit boek zich tot de (en/of mijn) wereld? - Retorische vaardigheden in de vorm van een groepsdiscussie of debat.
🡪 Hoe deel ik wat ik denk? - Creativiteit en associatievermogen.
🡪 Waar doet dit verhaal me nog meer aan denken? - Thema-analyse.
🡪 Welke overkoepelende thema’s zie ik terugkomen?
Effectieve werkvormen
Afgelopen jaar heeft Team De Inktaap een uitvoerig onderzoek gedaan naar De Inktaap in de praktijk. Tijdens de klassenbezoeken kwamen diverse effectieve werkvormen naar voren, die u kunnen helpen met het implementeren van het programma. Een indruk van deze werkvormen krijgt u bij de lezersprofielen, omschreven in de twee volgende blogs. Deze laten met praktische tips zien wat werkt voor welke lezer. Ontdek aan de hand van de profielen wat het beste past bij uw jury.
Let op: dit zijn suggesties, het staat u uiteraard geheel vrij om aanpassingen te maken.
Gesproken boeken
Alle De Inktaap-boeken zijn ook beschikbaar als gesproken boek via www.passendlezen.nl. De boeken zijn direct te streamen op de computer of via een app op je telefoon/tablet. Dit is bedoeld voor leerlingen met een leesbeperking, bijvoorbeeld dyslexie, TOS, ADHD of een visuele beperking. Voor leerlingen tot 18 jaar is het lidmaatschap gratis!
Meer informatie
Heeft u vragen over aanmelden of andere zaken, of heeft u behoefte aan meer persoonlijke begeleiding? Aarzel dan niet om contact op te nemen met programmacoördinator Jules van Beurden (jules@passionatebulkboek.nl) voor een telefonisch gesprek of een ontmoeting bij u op school. Ook vindt er op donderdag 10 oktober een online informatiesessie plaats, aanmelden kan hier.
Belangrijke data op een rijtje:
1 september 2024 Start De Inktaap 2025
1 oktober 2024 Deadline aanmelden leerlingen
1 maart 2025 Deadline doorgeven aanwezigheid Slotdag
17 maart 2025 Deadline juryrapport en eindscores
8 april 2025 De Slotdag