De Inktaap-lezersprofielen: De vrije lezer

“Normaalgesproken, voor Nederlands, lezen we allemaal een ander boek en dus bespreken we nooit een boek met elkaar. Dat mis ik daar wel een beetje. Zoals we nu met elkaar over een boek spreken is een nieuwe ervaring.” - een De Inktaap-leerling

Het tweede en laatste lezersprofiel dat we in deze blogreeks bespreken betreft dat van de vrije lezer. Wellicht herkent u (een deel van) uw leerlingen in dit lezersprofiel. Dit lezersprofiel is bedoeld om een beeld te schetsen van het mogelijke leesgedrag van uw leerlingen, maar het vormt ook een richtlijn voor de totstandkoming van vrije lezers.

 

De vrije lezer 

Het profiel:

Deze lezer houdt van zelfstandigheid en kiest graag zelf wat en wanneer er gelezen wordt. Deze lezer ziet de sociale waarde van de boekbesprekingen in en waardeert de laagdrempelige momenten waarop bijeengekomen wordt. Deze lezer wordt enthousiast van de leeservaringen van anderen en denkt associatief.

 

 

Aanpak:
  • Vaker en laagdrempeliger samenkomen. Wees helder in de communicatie over de ontmoetingsmomenten. Deze kunt u bijvoorbeeld een ochtend in de week inplannen en combineren met een door de leerlingen zelf meegebracht ontbijtje. Ook kunt u de boekbesprekingen inroosteren rondom een pauze of een (tweewekelijks) theemoment na school.
  • Bereid een thema, vraag of stelling voor om met de groep te bespreken. Zoek naar overlap tussen de boeken en probeer alle boeken evenveel aandacht te geven. Merkt u dat er behoefte is aan synchroon lezen? Spreek dit af met de leerlingen.

 

Vorm:
  • Een LitLab Leesclub aan de hand van het online format. Speciaal voor De Inktaap heeft LitLab een leesclub vol prikkelende vragen ontwikkeld die inspelen op de persoonlijke context van de leerling, maar ook op de wereld daarbuiten. U deelt de leerlingen in groepjes op om hen samen een leesclub te laten maken. Probeer na de leesclub elk groepje een recensie en kort slotoordeel uit te laten brengen.
  • Een associatief groepsgesprek aan de hand van een compacte PowerPoint. Betrek passende thema’s, video’s, nieuwsartikelen en achtergrondweetjes. Modereer het groepsgesprek maar geef de leerlingen het podium.
  • Een presentatie aan de hand van een voorwerp, illustratie, film of souvenir. Laat uw leerlingen vertellen waarom dit item zo goed past bij hun leeservaring. Maak de leeservaring persoonlijk voor de groep.

 

Vaardigheden:

In het programma van de vrije lezer wordt er gefocust op de volgende vaardigheden:

  • Oordeelvorming en smaakontwikkeling. Uitwisselen van persoonlijke leeservaringen.
    🡪 Wat vind ik?
  • Reconstructie van plot en verhaal.
    🡪 Welk verhaal wordt er verteld?
  • Creativiteit en associatievermogen.
    🡪 Waar doet dit verhaal me nog meer aan denken?
  • Retorische vaardigheden in de vorm van een groepsdiscussie of debat.
    🡪 Hoe deel ik wat ik denk?
  • Thema-analyse.
    🡪 Welke overkoepelende thema’s zie ik terugkomen?

 

Het eindproduct:  
  • Een debat waarin de leerlingen met elkaar in discussie gaan over de drie boeken. Laat de leerlingen de boeken beoordelen op stellingen die te maken hebben met stijl, personage-ontwikkeling, plot, en structuur. Begeleiding nodig bij het modereren van een debat? In samenwerking met Stichting Nederlands Debatinstituut kunnen we helpen bij het opzetten en vormgeven van een einddebat. 
  • Een scoreformulier waarin de drie titels worden voorzien van punten. Lees hier de instructie voor dit scoreformulier. Let op: het invullen van het scoreformulier is erg belangrijk, zo wordt de winnaar namelijk bekend.  
  • Een juryrapport waarin de bevindingen, onderbouwde meningen en opgedane inzichten van de leerlingen helder naar voren komen. In dit rapport komt de identiteit van de jury aan bod door inzage te geven in hun De Inktaap proces van lezen, bespreken en beoordelen. Creatieve invulling van dit rapport wordt aangemoedigd. Meer over de vereisten van een goed juryrapport leest u hier.  

 

 


Leestips

Voor een van onze vorige edities heeft schrijver, spreker en programmaproducent Sophia Blyden haar pro-tips voor bij het lezen gedeeld. In deze Webinar geeft zij vijf algemene leestips en drie boekspecifieke leestips. Dit jaar zijn de algemene tips zeker het kijken waard.

Check de Webinar hier!

1 Ga op zoek naar context als houvast.
2 Stel leesdoelen voor jezelf.
3 Maak aantekeningen.
4 Probeer niet alles wat je leest te begrijpen.
5 Praat over wat je leest.


Meer informatie

Heeft u vragen over aanmelden of andere zaken, of heeft u behoefte aan meer persoonlijke begeleiding? Aarzel dan niet om contact op te nemen met programmacoördinator Jules van Beurden (jules@passionatebulkboek.nl) voor een telefonisch gesprek of een ontmoeting bij u op school. Ook vindt er op donderdag 10 oktober een online informatiesessie plaats, aanmelden kan hier.


Belangrijke data op een rijtje:

1 september 2024 Start De Inktaap 2025 

1 oktober 2024 Deadline aanmelden leerlingen 

1 maart 2025 Deadline doorgeven aanwezigheid Slotdag 

17 maart 2025 Deadline juryrapport en eindscores 

8 april 2025 De Slotdag 

 

“We komen samen, iemand begint iets te vertellen en daar gaan we met elkaar op verder. Zo raken we aan de praat en voor je het weet is het uur weer voorbij.” - een De Inktaap-leerling

Nieuws