Op het Groene Hart College helpt De Inktaap om leerlingen aan het lezen te krijgen
Het team van De Inktaap reist ook dit jaar weer het land door om bij deelnemende scholen te ontdekken hoe zij dit uitdagende leesbevorderingsprogramma inzetten in de les. Deze lesbezoeken zijn steeds weer ontzettend leuk en leerzaam, de opgedane indrukken delen we graag met jullie in dit artikel!
Na een inspirerend lesbezoek bij het Mare College in Leiden eerder dit jaar, hebben we vorige week een jurydebat bijgewoond op het Groene Hart College in Alphen aan den Rijn. Hoe pakken de leerlingen dit aan en hoe helpt De Inktaap hen aan het lezen te krijgen?
![](https://inktaap.nl/wp-content/uploads/2024/12/WhatsApp-Image-2024-12-02-at-15.33.52-5-300x225.jpeg)
Samen een boek lezen is leuker
Op het Groene Hart College kiezen leerlingen tussen een regulier literatuurprogramma en deelname aan De Inktaap. Bij de tweede optie wordt over elke De Inktaap-titel gedebatteerd en vindt er een groot einddebat plaats. Het juryrapport dat de leerlingen naar aanleiding van deze debatten schrijven, is een verplicht onderdeel van hun literatuurdossier binnen het PTA. Waarom kiezen leerlingen voor De Inktaap? Zes-vwo’er Nathan: “Het is veel leuker om in betrokken groepjes na te denken over een boek, dan kom je tot meer inzichten.”
“Het programma vormt een actief hulpmiddel om leerlingen begeleid aan het lezen te krijgen”.
Leerlingen aan het lezen krijgen
Docent Walter is een De Inktaap-jurybegeleider van het eerste uur: “Ik kan me nog wel herinneren dat we een keer met onze jury gestrand zijn in Antwerpen na de slotdag van De Inktaap.” Sinds het eerste begin van De Inktaap zet Walter het programma op twee manieren in. Voor de toegewijde lezers is het volgens hem een mooie kans om samen te komen en een nieuwe selectie boeken te lezen en bespreken. Leerling Bodhi: “Soms is het lastig om zelf boekentitels te kiezen, bij De Inktaap weet je dat wat je gaat lezen van goede kwaliteit is”. Voor leerlingen die nog niet zo vaak of graag lezen biedt De Inktaap houvast. Walter vertelt verder: “Het programma vormt een actief hulpmiddel om leerlingen begeleid aan het lezen te krijgen”.
Jurydebat over W.
Onder enthousiaste begeleiding van Walter bespraken vijf eindexamenleerlingen zelf geformuleerde stellingen over De Inktaap-nominatie W., de debuutroman van Tiemen Hiemstra.
Versterken de vele tijdsprongen de boodschap van het boek? Hoe verschillen W. en Olaf van elkaar? Was het slot onnodig vaag of juist intentioneel onduidelijk? En wat is belangrijker: meemaken of onthouden? De leerlingen van het Groene Hart College discussieerden erop los: “Het boek gaat veel meer over Olaf dan over W., Olaf draaide door. Ik las het als een paniekerige zoektocht terug naar W.”
Dit zijn de stellingen die de leerlingen zelf hadden voorbereid:
- Olafs beste vriend W. staat eerder symbool voor een zoektocht naar betekenis dan dat hij een personage is.
- W. is een onkenbaar idee.
- Dat Olaf en Hilde zich anders voelen bij W’s verdwijning maakt het boek interessant.
- Hiemstra is erin geslaagd het decor zo te schetsen dat het boek een vertrouwd gevoel oproept, maar ook dat de ongemakkelijke en onprettige elementen duidelijk voelbaar zijn.
- De vele tijdsprongen versterken de boodschap van het boek. Aanvullende vraag: wat is het verschil tussen de thematiek en de boodschap van een boek?
- Het slot was te vaag en leek meer op een afgeraffeld einde dan op een doordachte afsluiting.
Ook De Inktaap bij u op bezoek?
Tijdens een De Inktaap-bezoek gaan we met docenten en leerlingen in gesprek, praten we mee over de genomineerde boeken en bespreken we welke lezersvragen we graag aan de auteurs zouden stellen. Het is een moment om indrukken en ervaringen met elkaar uit te wisselen met twee doelen:
- Samen een persoonlijk programma ontwikkelen waarin uw klas schittert.
- Praktijkvoorbeelden verzamelen om andere docenten mee te inspireren.
Neem bij verdere vragen contact op, wij helpen u graag.